Remko Bosch is associate professor bij de Master Molecular Life Science. Zijn stage liep hij bij het Nederlands Kanker Instituut en hij studeerde scheikunde aan de KUN. Maar voordat hij daar was studeerde ook Remko aan de HLO. Met Remko praat de redactie over het verschil in het studeren van toen met nu en praten we over het belang van alumni en de waarde die zij toevoegen aan de opleiding. 

bestand-08-11-16-14-41-45We ontmoeten Remko op Laan van Scheut 2, waar hij tussen het papierwerk zit en druk aan het werk is. De labtafel heeft hij eigenlijk al lange tijd niet meer aangeraakt, maar voor HANalyst maakt hij graag een uitzondering. Gekleed in witte jas, leidt Remko ons rond door de lesruimtes en werpen we een blik op de proeven van de nieuwe generatie analysten. Met deze gepassioneerde docent kunnen we niet anders dan praten over het onderwijs.

Zijn er verschillen in het studeren nu en toen?

Remko slaakt een diep zucht. “Ja! Ten eerste is de impact van het internet enorm groot. Alles valt heel snel op te zoeken. Dat kon in mijn tijd niet. Tegelijkertijd zijn door die bulk van informatie de keuzemogelijkheden heel groot geworden. Neem bijvoorbeeld celbiologie, daar is op het internet heel veel over te vinden. Op het eerste gezicht lijkt het heel prettig dat je veel bronnen hebt. Maar het tegendeel is waar. Tegenwoordig ben je vooral bezig met het fact checken van de informatie. Welke informatie klopt wel en wat niet. Het vakgebied is enorm geëxplodeerd qua kennisdomeinen en daar moeten studenten echt soms moeilijke keuzes in maken. Vrijwel alles lijkt complexer geworden, ook qua apparatuur en mogelijkheden. Het vak is moeilijker geworden en dat eist een kritische houding van de student. Studenten moeten ook veel meer samenwerken dan vroeger. Daarnaast is door het BA/MA-systeem de hbo bachelor veracademiseerd. Het hbo is nog steeds praktisch, maar er wordt op het niveau van onderzoek ook wel wat gevraagd. Het hbo is pittig geworden.”

Waar ligt de toegevoegde waarde van de Master Molecular Life Science voor onze alumni?

“Deze opleiding richt zich volledig op het bedrijfsleven en is er specifiek voor mensen die een stap verder willen in de bio-business pipeline. Verschillende invalshoeken als research, economische waarde, patenten en bedrijfskundige thematieken worden in deze master besproken. In de praktijk zijn dit processen die normaal gesproken bij het management blijven hangen. In de master leert de student op een hoger niveau de verantwoordelijkheid voor een project te nemen. Dat betekent dat ze processen moeten snappen, moeten weten wat de kosten zijn en moeten ze risisco-analyses kunnen uitvoeren. Het gaat er uiteindelijk om dat ze de toegevoegde marktwaarde weten te benoemen.”

En wat kan de opleiding leren van de alumni?

“Heel veel! Ten eerste zijn wij docenten met name bezig met theorie. De labjas die ik draag op de foto, draag ik dus maar zelden. En omdat ik weinig in de praktijk bezig ben, is het heel belangrijk dat ik constant in contact sta met het veld. Door in gesprek te blijven met alumni, door ze voor gastcolleges te vragen en door het bezoeken van stageplaatsten, blijf ik werken aan mijn bekwaamheid en zit ik boven op de ontwikkelingen. Daarnaast zijn alumni waardevol omdat zij kunnen toetsen of dat gene wat wij bieden vanuit een opleiding, ook aansluit op de praktijk. Zo is bijvoorbeeld ons Engelstalige aanbod een verzoek geweest van onze alumnigroep. Als opleiding kunnen wij veel leren van onze alumni. Met HANalyst kunnen we als opleiding dan ook wat terug doen. Echter, hoewel het initiatief vanuit het instituut komt, het moet gedragen worden door de alumni zelf. Het moet een community worden dat van hen is en niet van ons.”

Waar ben je trots op in je werk?

“Eigenlijk ben ik vooral trots op mijn studenten. Stuk voor stuk mensen die mooie carriere stappen hebben gemaakt in het fundamentele onderzoek. De verhalen van oud-studenten die naar Oxford en naar Harvard zijn gegaan zijn mooi, maar ook de kleinere verhalen zijn minstens net zo prachtig. Zo heb ik verschillende studenten gehad die konden ontsnappen uit hun milieu en ons als docenten dankbaar waren voor de mooie banen die ze nu hebben. Ik zeg altijd maar “Haal het maximale uit jezelf, als je naar Oxford wil, dan gaan we je helpen!” Het geven van handvatten naar een betere toekomst en daarbij een stukje stabiliteit bieden, is het mooie van docent zijn. Het is als het ware het aanreiken van een ticket naar de maatschappij.”

 

Remko Bosch is associate professor bij de Master Molecular Life Science aan Instituut Applied Sciences.

0 reacties

Reageren

Log in with your credentials

Forgot your details?